Da det danske forsvar anskaffede sig den første motorcykel i 1912, faldt valget faldt på den dansk byggede Ellehamer. De første ti år var nyanskaffelserne meget beskedne, for man var overbevist om, at motorcyklen havde begrænsede anvendelsesmuligheder. Den første Nimbus kom til i 1920, og året efter anskaffede man sig endnu en Nimbus, men det var ikke på grund af lokalpatriotisme, at det netop blev Nimbus. Rent faktisk var der en vis modstand mod Nimbus, for man anså de store amerikanske modeller som Indian og Harley-Davidson, eller de encylindrede britiske Enfield eller Matchless for at være langt bedre egnede til militært brug.
Testen viste hurtigt, at dysten kom til at stå mellem Harley-Davidsons 1200 cm³ store VL “Big Twin” og den nye Nimbus på bare 746 cm³. Under terrænkørsel viste Nimbussen sig at være langt mere handy end den alt for tunge amerikaner. Sad den fast i et mudderhul, kunne to mand kun med største besvær slæbe den fri, hvis motoren var gået i stå, hvorimod det gik noget lettere med Nimbussen. Andre ting talte også imod Harleyen. Dens antikverede tændings-og karburatorindstilling gjorde den svær at starte for uøvede, hvorimod Nimbussen, hvor den slags var automatiseret, kunne startes af hvem som helst, uden forudgående instruktion. Harleyen havde dog én fordel: Tophastigheden var større.
Inden afgørelsen blev hærens mekanikere spurgt og svaret de kom med var klart den var lettere at reparere. Selv i forhold til de en-og to- cylindrede. Desuden var der ingen kæder var på en Nimbus, det anså mekanikerne for en klar fordel. Stelopbygningen og den nemme udskiftning af f.eks. en forgaffel, stod også på positivsiden. Da alle oddsene for og imod blev vejet på vægten, endte Nimbus motorcyklen med at blive militærets standardmaskine.
Motorcyklen fandtes i flere udgaver en med sidevogn med en 20 mm maskinkanon og en med sæde til en person i sidevognen..
Ved postvæsnet, der også brugte Nimbus i stort antal, var der en lukket kasse til post på sidevognen, Også politiet fik Nimbus motorcykel.
Militæret holdt ved Nimbus motorcyklerne lang tid efter, de var udgået af produktion, og som en derfor forpligtigede Fisker & Nielsen sig til at være leveringsdygtig i reservedele. Først i løbet af sidste del af tresserne og i begyndelsen af halvfjerdserne begyndte man udfasningen af Nimbus motorcyklerne. Ved Bornholms Værn brugte man Nimbus frem til 1973. Motorcyklerne og reservedele blev solgt på auktioner over helse landet
Museets Nimbus er en gennemskåret udgave til brug for mekanikere og kørere, der skulle kunne lære at foretage feltreparationer. Det vil sige at reparere med de for hånden værende midler, således at man kunne fortsætte kørslen.
Denne Nimbus har stået på køreskolen på Almegårds Kaserne, indtil den blev skænket til Forsvarsmuseet i 1980
Ansvarlig brug af dine data
Vi bruger cookies til at føre statistik over brugen af hjemmesiden og til markedsføringsformål. Hvis du vil vide mere om de cookies på hjemmesiden, kan du læse mere i vores persondatapolitik eller ved at klikke på ’Privatlivspolitik’.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.