fbpx

Månedens genstand: Nimbus motorcykel

Da det danske forsvar anskaffede sig den første motorcykel i 1912, faldt valget faldt på den dansk byggede Ellehamer. De første ti år var nyanskaffelserne meget beskedne, for man var overbevist om, at motorcyklen havde begrænsede anvendelsesmuligheder. Den første Nimbus kom til i 1920, og året efter anskaffede man sig endnu en Nimbus, men det var ikke på grund af lokalpatriotisme, at det netop blev Nimbus. Rent faktisk var der en vis modstand mod Nimbus, for man anså de store amerikanske modeller som Indian og Harley-Davidson, eller de encylindrede britiske Enfield eller Matchless for at være langt bedre egnede til militært brug.

Testen viste hurtigt, at dysten kom til at stå mellem Harley-Davidsons 1200 cm³ store VL “Big Twin” og den nye Nimbus på bare 746 cm³. Under terrænkørsel viste Nimbussen sig at være langt mere handy end den alt for tunge amerikaner. Sad den fast i et mudderhul, kunne to mand kun med største besvær slæbe den fri, hvis motoren var gået i stå, hvorimod det gik noget lettere med Nimbussen. Andre ting talte også imod Harleyen. Dens antikverede tændings-og karburatorindstilling gjorde den svær at starte for uøvede, hvorimod Nimbussen, hvor den slags var automatiseret, kunne startes af hvem som helst, uden forudgående instruktion. Harleyen havde dog én fordel: Tophastigheden var større.

Inden afgørelsen blev hærens mekanikere spurgt og svaret de kom med var klart den var lettere at reparere. Selv i forhold til de en-og to- cylindrede. Desuden var der ingen kæder var på en Nimbus, det anså mekanikerne for en klar fordel. Stelopbygningen og den nemme udskiftning af f.eks. en forgaffel, stod også på positivsiden. Da alle oddsene for og imod blev vejet på vægten, endte Nimbus motorcyklen med at blive militærets standardmaskine.

Motorcyklen fandtes i flere udgaver en med sidevogn med en 20 mm maskinkanon og en med sæde til en person i sidevognen..

Ved postvæsnet, der også brugte Nimbus i stort antal, var der en lukket kasse til post på sidevognen, Også politiet fik Nimbus motorcykel.

Militæret holdt ved Nimbus motorcyklerne lang tid efter, de var udgået af produktion, og som en derfor forpligtigede Fisker & Nielsen sig til at være leveringsdygtig i reservedele. Først i løbet af sidste del af tresserne og i begyndelsen af halvfjerdserne begyndte man udfasningen af Nimbus motorcyklerne. Ved Bornholms Værn brugte man Nimbus frem til 1973. Motorcyklerne og reservedele blev solgt på auktioner over helse landet

Museets Nimbus er en gennemskåret udgave til brug for mekanikere og kørere, der skulle kunne lære at foretage feltreparationer. Det vil sige at reparere med de for hånden værende midler, således at man kunne fortsætte kørslen.

Denne Nimbus har stået på køreskolen på Almegårds Kaserne, indtil den blev skænket til Forsvarsmuseet i 1980